Ilga Gulbe, sociālā pedagoģe Valdemāra pamatskolā, un Vita Volkopa, skolotāja logopēde Valdemāra pamatskolā.

Kā veiksmīgāk atbalstīt bērnus ar īpašajām vajadzībām

Ogres novada izglītības iestādes speciālisti no Ikšķiles PII “Urdaviņa”, Ogres PII “Cīrulītis”, Valdemāra pamatskolas un Edgara Kauliņa Lielvārdes vidusskolas stāstīja un demonstrēja, kā veiksmīgāk atbalstīt bērnus ar īpašajām vajadzībām. Paldies viņām par drosmi un uzdrīkstēšanos! 

Rita Selicka, logopēde Ikšķiles PII "Urdaviņa", Ogres PII "Cīrulītis".

Rita Selicka, logopēde Ikšķiles PII “Urdaviņa”, Ogres PII “Cīrulītis”.

Darbnīcā  “Interaktīvā spēle bērna motivators darboties” Rita Selicka demonstrēja uzskates un izdales materiālus runas, valodas un komunikācijas attīstībai pirmsskolas vecuma bērniem ar īpašām vajadzībām. Tika demonstrēta arī filmiņa par noteiktu tēmu (piemēram, “Transports”). Tā tika izspēlēta sižetiskā rotāļā kā galda spēle ar attēlu kartiņām. Šis metodiskais materiāls ir izstrādāts tieši bērniem ar īpašām vajadzībām, lai attīstītu artikulācijas aparātu, attīstītu skaņu izrunu. Tā bērns mācās veidot frāzes un teikumus, un īsus stāstiņus, kā arī apgūst prasmi izmantot rotaļlietas savā rotaļdarbībā. Darbnīcā tika demonstrēti metodiskie materiāli, ļaujot katram dalībniekam iejusties bērna lomā, attīstot sev artikulācijas aparātu, runātprasmi  un  integrējot iegūtās zināšanas ikdienas ritmā.

Agnese Zepa-Gapejeva, Edgara Kauliņa Lielvārdes vidusskolas psiholoģe, darbnīcā “Ķermeņa prāta iesaiste mācībās” aktualizēja mums visiem zināmu lietu, ka kustība rosina domāšanu. Caur kustībām ir vieglāk mācīties jaunas lietas, atcerēties un nostiprināt zināšanas. Dalībniekiem tika sniegtas zināšanas par to, kā palīdzēt bērnam apgūt mācību saturu (piemēram, apgūstot burtus, ciparus). Agnese demonstrēja, kā palīdzēt koncentrēties, trenēt uzmanības noturību, atgūt enerģiju un spēku, kā arī uzlabot savu pašsajūtu ar ķermeņa starpniecību. Praktiski darbojoties, ikviens spēj labāk iegaumēt jaunas zināšanas. 

Sandra Spruča, mūzikas skolotāja Valdemāra pamatskolā, pieredzes stāstā “Pozitīva mācīšanās pieredze mūzikā bērniem ar dažādām mācīšanās vajadzībām” atklāja, kā mūzikas nodarbībās car veiksmīgi iekļaut skolēnus ar īpašām vajadzībām. “Strādājot pirmsskolā un pamatskolā, esmu ievērojusi, ka arvien biežāk mācību iestādēs ienāk bērni ar dažādām mācību uztveres īpatnībām”, atzīst Sandra.  Mūzikas skolotāja darbnīcas dalībniekus “ieveda” mūzikas pasaulē. Mūzikas instruments var arī būt sadzīves priekšmeti, dabas elementi viss, kas skan vai grab, ir lielisks palīgs mūzikas radīšanā. Visvērtīgākais ir radīt interesi par priekšmetiem, mūzikas instrumentiem, iepazīstināt skolēnus ar mūzikas pasauli.

Ilga Gulbe, sociālā pedagoģe Valdemāra pamatskolā, un Vita Volkopa, skolotāja logopēde Valdemāra pamatskolā.

Ilga Gulbe, sociālā pedagoģe Valdemāra pamatskolā, un Vita Volkopa, skolotāja logopēde Valdemāra pamatskolā.

Vita Volkopa un Ilga Gulbe savā pieredzes stāstā atklāja, kā motivēt skolēnus, kuri apgūst speciālo programmu. Pieredzes stāstā “Notici un atbalsti…, ikviens var!” Trīs veiksmīgi pieredzes stāsti ļāva pārliecināties, ka katram skolēnam ir vēlme mācīties. Gadījuma analīzē dalībnieces atspoguļoja katra skolēna attīstības un izaugsmes dinamiku, atklājot, ka svarīgi ir izpētīt un pielāgot atbilstošākās metodes, izmantot bērna potenciālu, uzsvaru liekot uz to, kas padodas. Motivēšana, sarunas ar skolēniem, katra skolēna vajadzību izzināšana tas ir pamatlikums veiksmīgai sadarbībai mācīšanās procesā. Jebkurš skolēns ir bērns, kurš vēlas dzirdēt no pedagogiem, no klases biedriem atzinību, uzslavas. Kreatīva domāšana, pielāgojot mācību metodes, un skolotāja prasme sajust bērnus ir visnozīmīgākais darbā ar skolēniem ar īpašajām vajadzībām.

 

 

Ikdienā vai darba gaitās ikviens ir saskāries ar konflikta situāciju. Edgara Kauliņa Lielvārdes visusskolas speciālisti sociālā pedagoģe Anda Dūniņa un psiholoģe Agnese Zepa-Gapejeva dalījās ar pieredzi par mediācijas metodi savā izglītības iestādē. Šo metodi daudzi jauc ar meditāciju, tomēr tas nav viens un tas pats. Mediācija ir brīvprātīgs process, kurā konfliktsituāciju risina iesaistītās puses ar trešās personas palīdzību, mēģinot rast konstruktīvu risinājumu. 

Praktiskās nodarbības laikā darbnīcas dalībniekiem bija iespēja apskatīt dažādus gadījumus, kā izglītības iestādē psihologs un sociālais pedagogs risina radušās konliktsituācijas, pielietojot mediācijas metodi. Dalībnieki ieguva pieredzi un zināšanas savam turpmākajam darbam situācijās, kad skolēnu starpā vai skolēnu un skolotāju starpā rodas konflikti.

Ogres novada Izglītības pārvaldes rīkotājā konferencē bija iespēja satikt speciālistus, kuri iedvesmoja rīkoties, iekļaut kaut ko jaunu savās nodarbībās, pedagoģiskajā darbībā. Paldies ikvienam drosmīgajam!

Novada dalībnieku pieredzi apkopoja Evija Lazdiņa, Ogres novada Izglītības pārvaldes metodiķe logopēdijā.

Iepriekšējais Sadarbības iespējas tehniskās jaunrades jomā